De Waarheid Achter Afgeknipte Hoekjes en Gaatjes in LP-hoezen
Mythe of Realiteit?
Op een heerlijke lentezaterdagochtend dit jaar bezocht ik mijn vertrouwde leverancier van vintage LP’s. Zijn muziekkamer op zolder is een droomplek voor elke muziekliefhebber van de jaren ’60 en ’70, en ook van latere perioden. Mijn gereserveerde stapel nieuw vintage vinyl wachtte al op me. Daarnaast stond een bak met platen waarbij ik die onverzadigbare drang kreeg van “ja, doe die ook maar”. Een van de albums die ik had gekocht heeft een afgeknipt hoekje en trok mijn aandacht.
Dergelijke albums heb ik vaker gezien en ik bezit er zelf ook een aantal. Albums met een gaatje in de hoes zijn mij ook bekend. Medeliefhebbers zullen dit zeker herkennen. Met mijn collectie van 475 albums is het lastig om ze er snel tussenuit te zoeken. Maar ik weet zeker dat ik ze heb. Dit keer ging het om het album Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band. Niet van The Beatles, maar een versie met Aerosmith, Alice Cooper, Earth, Wind & Fire, Steve Martin, Paul Nicholas en Billy Preston. Het is de originele soundtrack van een film die ik nog nooit heb gezien.
Toen de verkoper uitlegde dat dit een truc was om minder invoerrechten op Amerikaanse importplaten te betalen, werd ik nieuwsgierig. Dit stukje muziekgeschiedenis intrigeerde mij enorm, perfect voor verder onderzoek. Is dat echt zo? Google is je beste vriend. Ik zal een zelf geprogrammeerde AI laten zoeken naar meer informatie. Een ontdekkingsreis naar het onbekende, om eindelijk te achterhalen waarom.
Afgeknipte Hoekjes: Besparing op Invoerrechten of Slimme Marketing?
De praktijk van het afknippen van hoekjes van platenhoezen, bekend als “cut-out” in de muziekindustrie, heeft een praktische oorsprong. Dit werd gedaan om aan te geven dat deze albums uit de reguliere verkoop waren gehaald en tegen een gereduceerde prijs verkocht mochten worden. Deze albums waren vaak overproducties, promo-exemplaren die niet retour konden, of oude voorraad die plaats moest maken voor nieuwe titels. Door een hoekje van de hoes af te knippen, of soms een gaatje te boren, werden deze platen gemarkeerd en konden ze niet meer als volledig nieuw verkocht worden.
De mythe dat het afknippen van hoekjes te maken had met het verminderen van invoerrechten lijkt minder steekhoudend. Het doel van deze markeringen was vooral gerelateerd aan de interne marktregulering en marketingstrategieën binnen de Verenigde Staten. Deze platen werden als ‘cut-outs’ verkocht in discountwinkels, op speciale markten en soms zelfs in platenzaken tegen lagere prijzen.
Gaatjes in Platenhoezen: Een Vergelijkbaar Verhaal
Net zoals bij de afgeknipte hoekjes, werden gaatjes in platenhoezen gebruikt als een indicatie dat een album als overstock beschouwd werd en tegen een lagere prijs verkocht mocht worden. Dit was een praktische oplossing voor platenmaatschappijen om van overtollige voorraad af te komen zonder de markt voor nieuwe releases te verstoren.
Een Slimme Zet in de Platenindustrie
De redenen achter deze fysieke markeringen zijn dus voornamelijk geworteld in de distributiestrategieën van platenlabels en hadden weinig tot niets te maken met het ontwijken van invoerrechten. Voor verzamelaars zoals wij bieden deze unieke kenmerken echter een extra laag aan de verhalen die onze geliefde vinylcollecties rijk zijn. Ze herinneren ons aan de complexe geschiedenis van de muziekindustrie, waar overproductie en economische beslissingen vaak resulteerden in interessante wijzigingen aan onze geliefde platenhoezen.
Disclaimer
Deze informatie is samengesteld uit verschillende bronnen en algemeen erkende feiten binnen de muziekindustrie. Indien je meer informatie hebt of diepgaandere details of bronnen weet, dan hoor ik het graag van je. Het antwoord is misschien wel waar maar het blijft toch beetje een mythe verhaal. Elk stukje vinyl vertelt immers een eigen verhaal, zowel muzikaal als historisch. Wat is de hobby toch leuk!
Waarom hebben sommige oude LP-hoezen afgeknipte hoekjes of gaatjes?
Afgeknipte hoekjes en gaatjes in LP-hoezen zijn markeringen die aangeven dat een plaat als overstock beschouwd werd. Deze albums werden uit de reguliere distributie gehaald en tegen een gereduceerde prijs verkocht. Deze praktijk was vooral gebruikelijk in de Verenigde Staten en betrof vaak overproducties, promo-exemplaren, of oude voorraad.
Heeft het afknippen van hoekjes of het boren van gaatjes te maken met het verminderen van invoerrechten?
Nee, deze mythe is ongegrond. Het markeren van platen met afgeknipte hoekjes of gaatjes was een interne marktstrategie om overstock platen te onderscheiden en te verkopen tegen lagere prijzen, zonder de reguliere verkoop te verstoren. Het had niets te maken met het verminderen van invoerrechten.
Waar werden deze 'gemarkeerde' platen verkocht?
Deze platen, vaak aangeduid als ‘cut-outs’, werden verkocht in discountwinkels, op speciale markten, en soms in reguliere platenzaken, waar ze duidelijk goedkoper aangeboden werden dan de ongemarkeerde, reguliere exemplaren.
Heeft het markeren van LP's invloed op de waarde ervan als verzamelobject?
Ja, het kan invloed hebben. Verzamelaars van vinyl kunnen zowel positieve als negatieve waarde toekennen aan dergelijke markeringen. Sommigen zien ze als een interessant onderdeel van de plaatgeschiedenis, wat de waarde kan verhogen, terwijl anderen ze liever vermijden omdat ze de originaliteit en esthetiek van de hoes aantasten.
Zijn er nog andere redenen waarom platenlabels deze markeringen gebruikten?
De primaire reden was economisch; het hielp platenlabels om zonder verlies van volledige waarde van overtollige voorraden af te komen. Het zorgde er ook voor dat platen die als promomateriaal gebruikt waren niet als nieuw verkocht konden worden, wat de marktwaarde van nieuwe releases beschermt.
Hoe reageren verzamelaars tegenwoordig op deze gemarkeerde LP's?
Reacties variëren. Sommige verzamelaars specialiseren zich in het vinden van deze unieke exemplaren vanwege hun speciale status en verhaal. Anderen geven de voorkeur aan platen die in perfecte, ongemarkeerde staat zijn. Het is uiteindelijk een persoonlijke voorkeur die beïnvloed wordt door de verzamelstrategie en de waardering voor muziekgeschiedenis.